tirsdag 14. februar 2012

Språkprofil

De første årene bodde jeg i Norge så jeg lærte først norsk og da flytta jeg til Belgia, hvor jeg lærte Nederlandsk da jeg var 5 år. Favorittuttrykkene og favoritt ordene mine kom etter vært da jeg ble eldre.
Typiske trekk ved talemålet mitt er at jeg sier mange ord på en feil måte fordi jeg har en dialekt. Det er vanskelig å endre på det fordi det er sånn jeg har blitt vant til det Norske språket, og hvis jeg snakker flytende tenker jeg ikke på det. Den som har vært med å sette preg på talemålet mitt er spesielt Nederlandske språket mitt som har påvirket min Norske dialekt. Jeg er den eneste som har denne dialekten fra vennene mine. Men hos faren min og broren min har jeg merket den samme dialekten noen gang. Morsmålet mitt er Norsk men jeg har vokst opp med Norsk og Nederlandsk, og senere kom også Engelsk, Fransk, litt Arabisk og litt Tysk. Jeg har merket at mange i klassen kommenterer på talemåten min, og finnet mange feile uttalelser og sånn. Når jeg snakker norsk har jeg alltid den samme dialekten og talemåten.

1 kommentar:

  1. Hvilket språk liker du best av de språkene som du kan snakke? :)

    - Khoa

    SvarSlett